Saturday 25 October 2014

Kempen sentuh apa lagi selepas ini?



DALAM banyak-banyak acara, acara menyentuh anjing juga yang dipilih.

Nama acara itu ‘Saya mahu menyentuh seekor anjing’ sangat urban dan cool bunyinya. Audiens sasaran pula ialah orang Melayu dan Islam!

Tujuan: Mahu hilangkan stigma ketakutan orang Islam mendekati anjing. Jadi untuk hilangkan ketakutan disarankan mereka menyentuh, mengusap, membelai dan menggomol anjing!Maka ramailah orang Melayu yang teruja untuk ‘hilangkan’ stigma ke atas anjing hadir.

Khabar­nya kira-kira 1,000 orang hadir. Gambar-gambar sekitar program itu viral di media-media sosial. Pelbagai lapisan masyarakat orang Melayu/Islam yang hadir.

Mereka kelihatan sungguh berani dan ‘terbuka minda’. Antaranya ada wanita bertudung, berjubah dan berpurdah memeluk dan mendukung anjing.

Bila aku teringat gambar ini...
Remeh pada pandangan manusia tapi disisi Allah siapa yg tahu..?
Subhanallah..semoga ramai dari kita yang Muslim dapat mencontohi gadis ini.(BAGI MAKAN)
Binatang paling cerdik anugerah Allah kepada manusia adalah anjing.

Anak-anak kecil pula kelihatan girang mengusap-usap bulu anjing. Ada juga yang memeluk dan menggomol anjing penuh keriangan. Pasangan turut melakukan perkara yang sama.

Ragamnya tak ubah seperti mereka memeluk kucing kesayangan di rumah. Tak nampak kekok, penuh gelak ketawa.



Barangkali harapan penganjur selepas ini orang Melayu dan orang Islam tidak takut-takut lagi mendekati anjing, membelai dan mengusapnya. Mereka juga tidak ragu-ragu lagi melakukan perkara itu sebagaimana yang pernah mereka lalukan ke atas kucing, tikus belanda, ular, biawak, cicak tokek atau burung peliharaan selama ini.



Mungkin selepas program ini, anjing tidak lagi sekadar menjadi binatang peliharaan menjaga kebun, tanaman, ladang, tujuan berburu atau tujuan keselamatan seperti yang digunakan oleh beberapa agensi penguatkuasaan seperti polis, imigresen, kastam dan beberapa agensi lain.

Jika wujud keperluan untuk memegang anjing maka ia diharuskan.

Penganjur mungkin berharap selepas mendapat `kefahaman’ daripada kempen tersebut, suatu hari nanti anjing sudah boleh duduk, baring-baring, tidur-tidur di ruang tamu atau di atas sofa rumah orang Melayu/Islam. Apa yang hendak dibimbangkan...

No comments:

Post a Comment