Google+ Followers

Wednesday, 29 October 2014

Antara peninggalan sejarah Islam

UNIVERSITI Al-Qarawiyyin, Fes, Morocco adalah antara universiti yang tertua dan pertama menawarkan kesarjanaan.
 
Kesemuanya membuktikan bahawa kurniaan Allah SWT kepada manusia adalah ilmu pengetahuan -
 
Kalau kita berbicara tentang sejarah Islam, pastinya ditemui terlalu banyak peninggalan-peninggalan tamadun Islam yang besar lagi hebat.
 
Selama 14 abad umat Islam telah melakoni kehidupan yang membentuk peradabannya. Ia sekali gus membuatnya berada pada pencapaian-pencapaian tertentu.                  
 
Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW tentu tidak boleh disamakan dengan apapun di dunia ini, malah tidak boleh disebut sebagai peninggalan, kerana keduanya masih dipakai sebagai petunjuk umat manusia.
 
Berikut disediakan tujuh peninggalan sejarah Islam yang besar serta hebat. Itulah antara tujuh peninggalan Islam yang hebat. Dan jika kita cuba mengaitkannya satu sama lain, akan nampak satu kaitan erat setiap satunya iaitu ilmu pengetahuan.
 
Kurniaan Allah SWT kepada manusia adalah ilmu pengetahuan. Dengan ilmu manusia mendapat kuasa di muka bumi ini. Begitu pentingnya ilmu di dalam Islam, sehingga banyak kitab yang menjadikannya ilmu sebagai bab tersendiri. Seperti Kitab Hadis Bukhari yang salah satu babnya membahas tentang hadis-hadis yang berhubungan persoalan ilmu. 
 
Pedang tertajam di dunia KETIKA terjadinya Perang Salib, pasukan tentera salib telah dikejutkan oleh kemampuan sebilah pedang yang mampu menembus baju perisai. Pedang itu adalah pedang Damaskus.
 
Diceritakan, hebatnya pedang Salahuddin Al-Ayubi itu mampu membelah sapu tangan sutera yang melayang jatuh ke atasnya, mampu memotong pedang lawan dan mampu membelah batu tanpa ia menjadi tumpul.
 
Prof Dr. Peter Paufler dan kumpulannya di Teknikal Universiti Dresden, Jerman telah menemui tiub karbon nano (carbon nanotube) di dalam pedang yang digunakan oleh Salahuddin Al-Ayubi dan tentera-tentera Islam dalam peperangan salib. Carbon nanotube inilah yang telah menjadikan pedang-pedang pejuang Islam sangat istimewa.
 
Penemuan ini telah diterbitkan oleh jurnal Nature (antara jurnal saintifik paling berpengaruh di dunia) pada 2006.
 
SEBUAH mushaf Uthmani, al-Quran tertua di dunia masih tersimpan di sebuah perpustakaan di wilayah Hasimam, sebuah tempat yang cukup jauh daripada hiruk-pikuk kota dan pengunjung. Namun, halaman daripada mushaf tertua ini hanya tersisa sekitar 250 lembaran.
 
Berdekatannya terdapat sebuah masjid yang menyimpan pelbagai macam peninggalan Islam di Asia tengah. KOTA Granada merakam jejak peradaban Islam yang gemilang di Eropah. Masih banyak bekas peninggalan dinasti Umaiyyah II yang masih berdiri gah di kota Granada, salah satunya adalah Istana dan Benteng Al-Hambra. Benteng ini menjadi salah satu tujuan pelancongan utama di Sepanyol, kerana keindahan seni binanya yang unik.
 
IBNU Sina adalah seorang ilmuwan dan ahli falsafah abad ke-10 Masihi yang banyak disebut sebagai bapa ilmu kedoktoran modern. Di Barat, beliau dikenal dengan nama Avicena. Salah satu peninggalan monumental Ibnu Sina adalah kitab Qanun fi Altib atau sering disebut The Canon of Medicine. Kitab ini menjadi rujukan para doktor selama berabad-abad hingga abad-17. Avicena lahir dari kota Afsyanah di wilayah Uzbekistan.