Monday 8 October 2012

GANGGUAN MENTAL


Lukisan terapi gangguan mental

TERDAPAT rawatan yang dikenali sebagai rawatan seni dalam menangani masalah pesakit psikiatri. - Gambar hiasan


DALAM laporan akhbar Kosmo! bertarikh 19 Januari 2011, bilangan pesakit mental yang menerima rawatan di hospital kerajaan pada tahun sebelumnya menunjukkan peningkatan sebanyak 15.6 peratus. Dengan erti kata lain, jumlah tersebut ialah 400,227 orang.
Pada 3 Februari lalu, Utusan Malaysia melaporkan hasil Tinjauan Kesihatan Mobiditi dan Kesihatan 2011 menunjukkan 12 peratus rakyat Malaysia berumur antara 18 hingga 60 tahun berdepan pelbagai penyakit mental.
Presiden Persatuan Psikiatri Malaysia, Dr. Abdul Kadir Abu Bakar dipetik sebagai berkata, statistik terbaharu itu menunjukkan seorang daripada enam rakyat negara ini menghidap penyakit mental.
Katanya, dalam tinjauan kajian itu juga mendapati, wanita dua kali ganda lebih ramai mengalami sakit mental berbanding lelaki.
Mengulas perkara berkenaan, Prof. Madya Dr. Khaidzir Ismail, 53, dari Pusat Psikologi Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) menyifatkan ia berlaku kerana tekanan ekonomi terutamanya mereka yang tinggal di bandar namun ini tidak bermakna penduduk di luar bandar tidak mengalami tekanan langsung.
Tekanan berlaku apabila seseorang itu menggunakan tenaga lebih daripada kapasiti yang boleh ditanggung. Sama seperti gelang getah, jika diberi daya yang berlebihan menyebabkan ia mengalami kegagalan dan putus.
Bagaimanapun jika kurang mengalami tekanan kerja juga tidak elok kerana menjadikan seseorang itu berada dalam keadaan terlalu rileks.
Ulas Khaidzir, Art Jamming yang merupakan sesuatu yang baharu di Kuala Lumpur tidaklah unik kerana ia telah lama digunakan dalam melegakan tekanan selain menjadi kaedah rawatan psikologi tetapi ia merupakan idea yang bagus.
Dalam bidang psikologi, terdapat satu kaedah rawatan yang dikenali sebagai terapi seni bagi membantu pesakit-pesakit menangani masalah terutama kanak-kanak.
Memendam rasa
Mereka yang menjalani terapi tersebut selalunya memendam perasaan dan sukar untuk meluahkan melalui percakapan atau perbuatan.
Kaedahnya ialah dengan meminta kanak-kanak melukis gambar sebuah keluarga jika mereka menghadapi masalah berkaitan.
PESAKIT yang mengalami gangguan mental kadangkala sukar menyalurkan perasaan sebenar yang dialami mereka.


"Daripada hasil lukisan, pakar terapi akan menanyakan beberapa soalan mengapa kanak-kanak terbabit tidak melukis individu tertentu.
"Jawapan yang diterima selalunya kerana mereka tidak suka dengan individu jahat tersebut malah ada yang menggunakan perkataan jahat untuk orang yang tidak dilukis," ujar Khaidzir.
Art Jamming memberi pilihan kepada penduduk bandar untuk menghilangkan stres terutama kepada mereka yang tidak gemar dengan suasana kelam dan bising di pusat karaoke atau kelab malam.
Ia boleh menjadi suatu cara eskapisme bagi mengalih perhatian peserta daripada rutin harian. Tambahan pula, konsep tersebut menggalakkan percampuran masyarakat pelbagai peringkat.
Berbeza dengan golongan profesional artis yang menjadikan lukisan sebagai mata pencarian dan memiliki minat mendalam.
"Mereka memiliki cara pemikiran yang berbeza dan cita rasa berlainan malah memiliki sifat halus dan sangat sensitif.
"Sebab itu, kadangkala mereka mempunyai personaliti berbeza dengan penampilan pakaian yang pelik dan berambut panjang," terang Khaidzir.
Barang yang dibeli juga memiliki tujuan yang lain. Kebanyakan orang membeli kerana jenama tetapi mereka berminat terhadap sesuatu produk disebabkan rekaan yang menarik. Kosmo

No comments:

Post a Comment