Saturday 20 October 2012

Dakwah Menerusi Facebook Sesuai Mengikut Zaman


 

Peranan dakwah Islam melalui alam maya adalah antara cabang dakwah moden atau alternatif terkini yang memainkan peranan penting menggerakkan kempen dakwah Islam di seluruh dunia. 

Di sisi agama, cara terbaik untuk mengajak manusia mendekati syariat Islam adalah saranan menegur manusia dengan lemah-lembut, berhemah serta nasihat yang berhikmah dan bijaksana. Hal ini bertepatan dengan firman Allah

Taala: “Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan cara yang bijaksana dan dengan tutur kata yang baik.” (Surah An-Nahl, ayat 125)


Pendekatan dakwah yang terbaik ialah menegur dan nasihat dengan berhikmah serta bijaksana. Pendekatan sama sesuai diguna pakai untuk berdakwah di alam maya seperti laman Facebook yang popular dalam masyarakat hari ini.



Tegur secara berhikmah


Oleh itu, pendekatan dakwah yang terbaik ialah menegur dan nasihat dengan berhikmah serta bijaksana. Pendekatan sama sesuai diguna pakai untuk berdakwah di alam maya seperti laman Facebook yang popular dalam masyarakat hari ini. 

Antara perkara yang boleh diterapkan dalam dakwah melalui laman Facebook ialah mengingatkan rakan muslimah menjaga aurat mereka supaya tidak menjadi tontonan bukan muhrim yang akhirnya menimbulkan fitnah kepada dirinya nanti.


Tuntutan menutup aurat dengan sempurna dijelaskan dalam firman Allah Taala: “Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak perempuanmu serta perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (ketika mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah Al-Ahzab, ayat 59). 




Menggunakan kemudahan yang dapat mencapai lebih ramai kumpulan sasaran adalah pendekatan dakwah yang baik, lagipun mereka yang melayari laman Facebook terdiri daripada semua lapisan masyarakat.


Bina komuniti

Saranan kempen menutup aurat ini dijalankan dengan membina komuniti dalam talian melalui Facebook Groups dan Facebook Pages. Kedua-dua interaktif ini mempunyai kelebihannya tersendiri dalam berkongsi isi maklumat mengenai saranan menutup aurat. 

Contohnya, kumpulan ‘Aku Benci Dedah Aurat di Facebook’ akan berjaya dalam kempen mengajak orang ramai menutup aurat apabila menerima banyak penyertaan atau sokongan mereka yang sukakan kempen itu.

Ust Azhar Idrus giat berdakwah di Facebook

Kempen ini penting kerana adanya pihak tidak bertanggungjawab mempergunakan atau cuba mengeksploitasi kemudahan laman sosial bertujuan menyebarluaskan gambar atau video lucah bagi pelbagai tujuan negatif atau kepentingan tertentu.

Kempen menutup aurat di laman sosial dapat mencegah pendedahan aurat daripada terus berleluasa di samping mengubah pemikiran anak muda pada masa kini yang menyalahgunakan Facebook untuk melayari gambar dan video tidak bermoral.

Kempen menutup aurat di Facebook adalah satu tuntutan dakwah moden yang dapat mengajak manusia untuk mendekati keindahan syariat agama Islam yang hakiki.

Credit: Ahmad Kamaludin Taib

No comments:

Post a Comment