Monday 24 November 2014

Sabar Dalam Perniagaan & Kerjaya

Sabar separuh daripada iman tetapi amat sukar diamalkan

Dalam kerjaya atau perniagaan, kita telah dan akan banyak menghadapi situasi yang menguji kesabaran kita. Berurusan dengan manusia dengan pelbagai ragam dan kerenah bukannya senang.

Perhubungan dengan rakan sekerja, orang bawahan dan bos pasti menimbulkan konflik dan masalah. Dalam banyak keadaan kita perlu bersabar terutamanya jika orang bawahan selalu buat hal dan bos pula sering mendesak.

Begitu juga jika kita mengendalikan perniagaan kecil atau bekerja dalam syarikat kecil. Memang kita bukan 'priority' utama bagi pelanggan, pembekal, agensi kerajaan dan institusi kewangan. Keperluan dan kehendak anda jarang disegerakan.

Sebagai contoh, apabila berurusan dengan bank dalam hal ehwal pembiayaan, anda sebenarnya tertakluk kepada 'budi bicara' mereka, sedangkan dalam iklan atau risalah, mereka kata anda amat dihargai. Begitu juga apabila berurusan dengan agensi kerajaan.

Walau apa pun, anda perlu 'push' mereka dan mengetengahkan kes anda. Tidak ada jalan lain kerana lazimnya organisasi besar tiada urgency dan anda perlu bersabar dan terus membuat pertanyaan susulan dengan cara yang baik.

 

Apabila berurusan dengan pelanggan pula, terutamanya pelanggan yang amat besar, memang anda perlu bersabar. Mereka tidak perlu menjawab komunikasi anda tetapi anda perlu menjawab komunikasi seperti emel daripada mereka dengan serta-merta.

Mereka lambat atau berat menjawab bukan kerana tidak hormat atau sebagainya, cuma anda tidak begitu penting dalam urusan mereka.

Tetapi lebih banyak kesabaran diperlukan apabila berurusan dengan orang yang memang tidak bermoral dan beretika. Mereka tidak mengotakan apa yang mereka kata. Dokumen yang ditandangani pun kadangkala tiada makna apa-apa.

Tahap kesabaran lebih tinggi lagi diperlukan apabila berurusan dengan orang yang pandai putar-belit. Semalam cakap satu dan hari ini pula cakap lain. Akhirnya tahap kesabaran yang paling tinggi diperlukan apabila berhadapan dengan orang yang menipu bulat-bulat.

Walau apa pun situasi, kita perlu bersabar. Memang sukar kerana dalam keadaan ini kita rasa seperti nak melenting sahaja dan inilah juga merupakan salah satu kelemahan saya. Anggap sebagai ujian daripada Allah. Lagipun kesabaran akan memberikan ketenangan dan manfaat di dunia dan akhirat

Kalau anda ada masa sejam, cuba dengar ceramah berikut daripada Mufti Ismail Menk dari Zimbabwe mengenai kesabaran.


Apabila menghadapi dugaan, kerenah atau 'roadblock', pada pendapat saya kita perlu sabar tetapi terus 'push' atau terus berusaha untuk mengenepikan rintangan, sehingga matlamat dicapai. Ini perlu dilakukan walaupun kita terpaksa berurusan dengan orang yang tidak menghormati kita.

Jika membabitkan pelanggan perniagaan, selesaikan masalah dahulu dengan mereka dan jangan berurusan lagi dengan mereka jika kerenah yang dibuat terlalu berat. Tetapi jika perkara kecil, sabar saja dan terus berurusan dengan mereka. Apa nak buat, kita perlu cari makan!

Sebaliknya jika membabitkan urusan sekali seperti jual beli hartanah atau urusan pinjaman bank, terus berusaha dan tunjukkan anda serius dan pasti akhirnya satu jalan penyelesaian akan terbuka kepada anda.

Kesabaran ternyata satu sifat yang amat penting dalam perniagaan dan kerjaya
.
 





Credit: Razali Razman

No comments:

Post a Comment