Thursday 18 December 2014

Merancang percutian yang berkat

Ramai ibu bapa yang mengambil kesempatan cuti persekolahan akhir tahun untuk membawa anak-anak dan keluarga berjalan-jalan atau melancong di dalam mahupun ke luar negara. Selain merehatkan minda ia juga bertujuan mengeratkan lagi hubungan anak beranak.                   

Maklumlah, semasa hari persekolahan, ramai ibu bapa yang tidak sempat meluangkan masa berkualiti dengan anak-anak disebabkan keterbatasan waktu. Lebih-lebih lagi bagi ibu bapa yang tinggal di kota metropolitan seperti Kuala Lumpur.



Sememangnya, melancong atau berjalan-jalan itu digalakkan oleh Islam. Lebih-lebih lagi untuk melihat kebesaran Yang Maha Esa. Firman Allah SWT: “Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan,maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantau dan makanlah daripada rezeki yang dikurniakan oleh Allah SWT dan ingatlah kepada Allah SWT jualah (tempat kembali kamu) dibangkitkan (maka hargailah nikmatnya dan takutilah kemurkaannya).” (al-Mulk: 15)

Walau di mana kita merancang bercuti dengan keluarga, sebagai ibu bapa hendaklah mengatur aktiviti tersebut supaya ia menepati syariat dan mendapat berkat. Antara yang perlu diberi perhatian adalah soal keselamatan. Ini bukan sahaja bab mengawal anak-anak daripada hilang di tengah-tengah tempat tumpuan orang ramai. 



Lebih penting lagi adalah soal keselamatan perjalanan pergi dan balik dari bercuti. Elakkan keluarga kita menjadi statistik kemalangan jalan raya. Kemalangan yang berlaku walaupun tidak meragut nyawa tetapi pastinya akan merugikan masa dan wang. 

Pada masa sama, marilah kita mempraktikkan ‘hadiah’ Allah kepada mereka yang bermusafir iaitu solat jamak dan qasar. Ia adalah rukhsah (kemudahan atau keringanan) kepada mereka yang musafir dengan syarat-syarat tertentu.



Syarat-syarat yang mengharuskan solat jamak (himpun) dan qasar (pendek) itu adalah:

* Bukan bertujuan maksiat.

* Destinasi tujuan lebih dua marhalah.

* Mengetahui destinasi tujuan.

Menurut mazhab Syafie, apabila seseorang itu bermusafir lebih daripada dua marhalah (kira-kira 90 kilometer), maka dia harus melakukan solat qasar dan jamak. Namun, ulama khilaf dalam menentukan jarak dua marhalah ini. Oleh itu, sebagai langkah berhati-hati eloklah dikira melebihi 90 km.

Wajar

Permulaan musafir pula dikira selepas kita keluar kawasan, sama ada melalui sungai, parit, kota sempadan atau kawasan yang sudah tidak ada bangunan lagi.

Rukhsah Solat bertujuan supaya umat Islam dapat menunaikan solat fardu dalam apa keadaan sekalipun di samping membuktikan bahawa agama Islam itu mengambil kira kebajikan umat dan bukanlah agama yang menyusahkan. 



Berkaitan mengqasar solat ini Allah SWT menyebut di dalam al-Quran menerusi firman-Nya yang bermaksud: “Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa mengqasarkan (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang kafir. Sesungguhnya orang kafir itu adalah musuh yang amat nyata bagi kamu.” (an-Nisa’: 101)

Di samping bergembira menikmati percutian dengan keluarga, sewajarnya ibu bapa menunaikan solat berjemaah terutama rukhsah semasa bermusafir. Selain membuktikan keindahan Islam yang memudahkan umatnya melaksanakan ibadat ia juga akan menjadi contoh kepada anak-anak tentang kepentingan solat berjemaah.




Credit: MOHD. RADZI MOHD. ZIN
 

No comments:

Post a Comment