Google+ Followers

Monday, 8 December 2014

HAKIKAT DUNIA

ABU Hurairah R.A. berkata bahawa suatu ketika Rasaulullah SAW bertanya kepadanya,.
" Maukah Aku perlihatkan kepadamu hakikat dunia ?"
Beliau menjawab, "Ya"...

 

Rasulullah bersama beliau pergi ke suatu tempat pembuangan sampah di luar kota Madinah. Di tempat itu berserakan benda2 termasuk tengkorak manusia, kotoran, kain2 koyak , tulang belulang & lain lain.

Rasulullah bersabda,
"Abu Hurairah, ini adalah tengkorak manusia, dahulu otak di dalamnya bercita cita dan tamak untuk dunia. sebagaimana kamu hidup sekarang. Dahulu dia pun menaruh harapan seperti kamu sekarang . Hari ini dia terguling di sini tanpa kulit. sebentar lagi ia akan menjadi tanah.

KOTORAN ini berasal dari berbagai jenis makanan, yg telah diusahakan dengan susah payah lalu di makan. Kini ia berselerak disini dalam keadaan menjijikkan , sehingga orang yang melihatnya saja akan menjauhkan diri,

Kain-kain yang koyak ini dahulu adalah pakaian yg indah dan mahal di pakai orang lalu merasa bangga dengannya. Hari ini angin menerbangkan nya kesana kemari.

Tulang-tulang ini dahulu adalah haiwan-haiwan yang manusia pernah menungganginya dengan perasaan bangga dan berjalan di muka bumi . Jadi siapakah yang tidak mau menangis dengan keadaan mereka ini, menangislah sambil melihatnya."

Abu Hurairah R.A. berkata bahawa mereka kemudian menangis tersedu-sedu.

 
 
 
 
Credit: Sheikh Mohd Khalid Ismail