GENERASI muda hari ini banyak terdedah dengan pelbagai jenis budaya hidup yang tidak menentu. Ada waktunya mereka sendiri menjadi keliru untuk mengikut rentak budaya itu sendiri kerana tiadanya motif, khusus yang ingin ditonjolkan oleh budaya tersebut.
Prinsip hidup memerlukan pegangan yang kuat dan utuh. Dengan pegangan yang kuat sahajalah, seseorang itu akan dapat menyelamatkan dirinya daripada mudah terjerumus ke kancah kehidupan yang tidak diredai Allah SWT.
Suatu amalan yang boleh mengelakkan diri seseorang itu khususnya generasi mudah daripada mudah terikut-ikut dengan gejala yang tidak sihat yang dibawa oleh budaya asing ini ialah dengan mendekatkan diri dengan al-Quran.
Al-Quran mempunyai pelbagai hikmah, pengajaran, sejarah, kisah-kisah perjuangan para anbia dan perkhabaran ghaib yang pastinya, menjanjikan kesejahteraan dan kebahagiaan dan kesejahteraan hidup insan di dunia dan di akhirat. Sekiranya kita benar-benar menghayati dan mendalami segala apa yang dianjurkan oleh agama yang terkandung di dalam kitab suci al-Quran.
Di dalam surah al-Maidah ayat 15-16 Allah SWT berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya daripada Allah dan kitab yang menerangkannya. Dengan kitab itulah Allah memimpin orang yang mengikuti keredaan-Nya.
Membaca al-Quran dengan penuh penghayatan adalah berbeza dengan membaca tanpa mempunyai matlamat yang tertentu dalam pembacaan tersebut.
Ini kerana mengenali al-Quran jika hanya dengan membaca tanpa mengikut sistem tajwid dan mengetahui tafsiran di sebalik ayat yang dibaca, maka sudah pasti tidak akan terhasil apa-apa kesan fizikal dan mental kepada orang yang membacanya.
Celik al-Quran
Sebagai pemimpin kepada anak-anak yang sedang menuju kedewasaan, wajarlah ibu bapa membimbing anak-anak untuk menjadi generasi celik al-Quran. Ini selaras dengan usaha kerajaan sendiri melalui program j-QAF yang kini sedang diajar di sekolah-sekolah rendah.
Di dalam surah al-Qamar ayat 17 pula, Allah SWT berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya kami memudahkan al-Quran untuk diingati, maka adakah orang yang mahu mengambil pelajaran?
Maka Q daripada singkatan j-QAF dalam program tersebut adalah mewakili subjek al-Quran yang kini diberi pendekatan yang lebih luas dan besar apabila murid-murid Tahun Satu diperkenalkan dengan kelas tasmi Quran selain belajar sistem Iqra di kelas biasa. Inilah antara proses asas kecintaan terhadap al-Quran yang diterapkan kepada anak-anak seawal umur tujuh tahun.
Antara usaha yang boleh dibuat dalam melengkapi usaha yang dinyatakan tadi ialah:
Melatih anak-anak dan remaja membaca al-Quran dengan sempurna Melatih anak-anak menulis semula mana-mana ayat yang telah dibaca.
Memberi mereka kefahaman tentang isi kandungan Al-Quran.
Melatih mereka menghafaz ayat-ayat al-Quran.
Mendidik mereka mendalami al-Quran dalam kehidupan seharian.
Namun apa yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa dan penjaga ialah mereka hendaklah terlebih dahulu melengkapkan diri dengan beberapa usaha yang dinyatakan di atas agar nanti tidak mendidik anak-anak dengan kaedah yang salah dan terpesong.
Prinsip hidup memerlukan pegangan yang kuat dan utuh. Dengan pegangan yang kuat sahajalah, seseorang itu akan dapat menyelamatkan dirinya daripada mudah terjerumus ke kancah kehidupan yang tidak diredai Allah SWT.
Suatu amalan yang boleh mengelakkan diri seseorang itu khususnya generasi mudah daripada mudah terikut-ikut dengan gejala yang tidak sihat yang dibawa oleh budaya asing ini ialah dengan mendekatkan diri dengan al-Quran.
Al-Quran mempunyai pelbagai hikmah, pengajaran, sejarah, kisah-kisah perjuangan para anbia dan perkhabaran ghaib yang pastinya, menjanjikan kesejahteraan dan kebahagiaan dan kesejahteraan hidup insan di dunia dan di akhirat. Sekiranya kita benar-benar menghayati dan mendalami segala apa yang dianjurkan oleh agama yang terkandung di dalam kitab suci al-Quran.
Di dalam surah al-Maidah ayat 15-16 Allah SWT berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya daripada Allah dan kitab yang menerangkannya. Dengan kitab itulah Allah memimpin orang yang mengikuti keredaan-Nya.
Membaca al-Quran dengan penuh penghayatan adalah berbeza dengan membaca tanpa mempunyai matlamat yang tertentu dalam pembacaan tersebut.
Ini kerana mengenali al-Quran jika hanya dengan membaca tanpa mengikut sistem tajwid dan mengetahui tafsiran di sebalik ayat yang dibaca, maka sudah pasti tidak akan terhasil apa-apa kesan fizikal dan mental kepada orang yang membacanya.
Celik al-Quran
Sebagai pemimpin kepada anak-anak yang sedang menuju kedewasaan, wajarlah ibu bapa membimbing anak-anak untuk menjadi generasi celik al-Quran. Ini selaras dengan usaha kerajaan sendiri melalui program j-QAF yang kini sedang diajar di sekolah-sekolah rendah.
Di dalam surah al-Qamar ayat 17 pula, Allah SWT berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya kami memudahkan al-Quran untuk diingati, maka adakah orang yang mahu mengambil pelajaran?
Maka Q daripada singkatan j-QAF dalam program tersebut adalah mewakili subjek al-Quran yang kini diberi pendekatan yang lebih luas dan besar apabila murid-murid Tahun Satu diperkenalkan dengan kelas tasmi Quran selain belajar sistem Iqra di kelas biasa. Inilah antara proses asas kecintaan terhadap al-Quran yang diterapkan kepada anak-anak seawal umur tujuh tahun.
Antara usaha yang boleh dibuat dalam melengkapi usaha yang dinyatakan tadi ialah:
Melatih anak-anak dan remaja membaca al-Quran dengan sempurna Melatih anak-anak menulis semula mana-mana ayat yang telah dibaca.
Memberi mereka kefahaman tentang isi kandungan Al-Quran.
Melatih mereka menghafaz ayat-ayat al-Quran.
Mendidik mereka mendalami al-Quran dalam kehidupan seharian.
Namun apa yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa dan penjaga ialah mereka hendaklah terlebih dahulu melengkapkan diri dengan beberapa usaha yang dinyatakan di atas agar nanti tidak mendidik anak-anak dengan kaedah yang salah dan terpesong.
No comments:
Post a Comment