Mohd. Kudhar Mohammad Julaspi Kiram
Sebaliknya, beliau berkata, kesultanan itu akan mengambil sikap berbaik-baik dengan negara jiran selain mengutuk sekeras-kerasnya tindakan mana-mana pihak menceroboh negeri ini.
“Ini dilakukan sekiranya kita (Sulu) merdeka dan membentuk sebuah negara. Kita yakin akan diberikan hak sedemikian oleh Manila, tahun depan.
“Selepas itu, tiada lagi tuntutan terhadap Sabah. Kita tidak mahu keharmonian Sabah diganggu-gugat. Apabila kita ‘merdeka’ nanti, saya akan jemput rakyat Sulu yang berada di Malaysia untuk kembali, bersama-sama membangunkan Sulu,” dakwanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.
Mohd. Kudhar, 59, mendakwa dirinya sebagai pewaris Sultan Mohammad Julaspi Kiram II iaitu Sultan Sulu dan Borneo Utara serta memperoleh sokongan mahkamah dari Filipina berhubung perwarisan terbabit.
Beliau memberitahu, pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan kerajaan Filipina berhubung perkara tersebut (menggugurkan tuntutan terhadap Sabah) tidak lama lagi.
Dalam perkembangan lain, beliau sekeluarga melahirkan rasa kesal dan sedih terhadap insiden pencerobohan sekumpulan pengganas di Kampung Tanduo, Lahad Datu pada 2013.
“Ingin saya tegaskan di sini kita tidak bersetuju dan terlibat dengan insiden itu yang dilakukan oleh puak pemberontak dan merosakkan nama Kesultanan Sulu serta rakyat Sulu.
“Ketika itu saya berada di luar negara untuk urusan perniagaan. Kita mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan yang tidak bertanggungjawab itu,” tambahnya.
Katanya, insiden tersebut memberi kesan besar kepada ‘wilayah’ Sulu khususnya di Tawi-Tawi apabila harga barang menjadi semakin mahal.
“Dulu kita mudah dapat bekalan barang dari Sabah tetapi selepas insiden itu, bekalan menjadi susah dibawa masuk. Bekalan barang makanan, terpaksa dibawa dari Manila yang jauh jaraknya dan meningkatkan kos,” jelasnya.



Credit: METRA SYAHRIL MOHAMED