Saturday 12 July 2014

Anggota polis marin maut ditembak, rakan diculik

Sabah diceroboh
Sabah diceroboh 

SHAH ALAM - Seorang anggota Pasukan Gerakan Marin (PGM) maut ditembak manakala rakannya dipercayai diculik lapan lelaki dalam kejadian di Pulau Mabul, Semporna, malam tadi.


Dalam kejadian jam 11.10 malam itu, sekumpulan lapan lelaki berpakaian gelap serta bertopeng, dikatakan naik ke jeti resort berkenaan sebelum melepaskan tembakan rambang.



Konst Zakia (kiri)

Difahamkan, ketika kejadian dua anggota polis terbabit sedang makan menyebabkan mereka tidak sempat mencari perlindungan walaupun dapat membalas tembakan. 

Menurut sumber, sebuah bot ronda polis marin yang cuba memberi bantuan turut diserang, namun anggota terbabit dapat berlindung daripada tembakan. 

Pasukan keselamatan sedang menjalankan gerakan besar-besaran bagi mengesan kumpulan bersenjata terbabit di sekitar perairan Semporna hingga ke sempadan selatan Filipina," katanya ketika dihubungi.

Kpl Ab Rajah Jamuan


Difahamkan, tiada pelancong resort berkenaan mengalami kecederaan kerana ketika kejadian kebanyakan mereka berada dalam bilik penginapan masing-masing.

Kejadian itu disahkan Ketua Polis Daerah Semporna, Superintendan Mazlan Lazim, selepas beliau dihubungi, awal pagi ini, lapor sebuah portal.

Sementara itu, menurut sumber ‎mangsa, Koperal Ab Rajah Jamuan, 32, dipercayai hilang namun kemudian ditemui semula dan meninggal dunia dipercayai ditembak dalam kejadian terbabit.



Foto
AHLI keluarga anggota polis yang maut akibat serangan hendap kumpulan bersenjata di Pulau Mabul, Koperal Ab Rajah Jamuan, tidak dapat menahan kesedihan di Hospital Semporna, sebentar tadi. - Foto NSTP

Mangsa dikatakan sempat membalas tembakan sekumpulan lelaki terbabit sebelum gugur dalam pertempuran itu.

Katanya, rakan mangsa, Kostabel Zakia Aliep, 26, hilang dipercayai dilarikan kumpulan lelaki berkenaan yang memakai pakaian berceloreng.


Foto
ANGGOTA polis yang terkorban dalam kejadian serangan hendap oleh sekumpulan pengganas di Pulau Mabul, Semporna, malam tadi, Koperal Ab Rajah Jamuan (gambar kecil) manakala seorang lagi hilang dipercayai diculik, Konstabel Zakia Alip (kanan sekali). - Foto Abdul Rahemang Taiming

Allahyarham Ab Rajah yang barasal dari Semporna dikatakan sudah berkeluarga bertugas sebagai jurumudi kapal rondaan air 1, di balai polis Pulau Mabul dan pernah bertugas di Kampung Acheh.


Foto
Khairin Zafran, setahun, memegang gambar bapanya, Koperal Ab Rajah Jamuan ketika ditemui di rumahnya di Semporna, hari ini. 

Laporan itu turut menyebut, Zakiah turut sudah berkeluarga dan mempuyai seorang anak dan sebelum ini bertugas di Pulau Pinang.



Foto
ISTERI Koperal Ab Rajah Jamuan, Salamah Amad, 26, memegang anak tunggalnya, Khairil Zafran, setahun, ketika ditemubual media di rumahnya di Batu 2, Semporna.

 



No comments:

Post a Comment