Tuesday 15 July 2014

Mangsa Culik Berada Di Tangan Ketua Pengganas



Resort di Mabul, lokasi di mana seorang anggota polis marin ditembak dan seorang lagi diculik oleh kumpulan lelaki bersenajata.


ZAMBOANGA CITY: Seorang pemimpin yang semakin meningkat naik dalam pertubuhan pengganas Abu Sayyaf disyaki sedang menahan anggota polis marin Zakiah Aleip di tempat persembunyian hutan pergunungan di Pulau Jolo, selatan Filipina.

Sumber perisikan Filipina mengenal pasti sub-komander terbabit sebagai Alhabsi Misaya, dalam lingkungan usia 30-an.

Dia dikatakan seorang yang 'sarat dengan wang tunai' dan bersenjata.

Sambil menyifatkan Alhabsi sebagai pengguna dadah, sumber berkata: "Dia semakin meningkat dengan cepat dalam barisan kepimpinan Abu Sayyaf kerana telah meraih berjuta-juta peso wang tebusan. Dia mempunyai jumlah wang yang besar."
Sumber itu berkata Alhabsi tidak melakukan penculikan. Ia adalah penculikan untuk wang tebusan kumpulan, seperti yang dilakukan Mukhtadir bersaudara, yang menjalankan tugas tersebut, dan juga diketahui oleh perisik-perisik Malaysia dan Filipina.

Penculik kemudian menyerahkan orang yang diculik dari pantai timur Sabah kepada pemimpin-pemimpin Abu Sayyaf seperti Alhabsi yang kemudiannya menjalankan rundingan tebusan melalui orang-orangnya.

Menurut sumber itu, risikan menunjukkan bahawa Zakiah mungkin menjadi tawanan dan ditahan di sekitar kampung Indanan, sebuah kubu kuat kumpulan lelaki bersenjata yang dipimpin Alhabsi.

"Terdapat laporan Zakiah yang berusia 26 tahun dan kumpulan lelaki bersenjata dilihat di Indanan," kata seorang sumber perisikan yang berpangkalan di Zamboanga City.

Menurut sumber, Alhabsi juga merupakan orang yg menahan pelancong Shanghai, Gao Huayun dan pekerja Filipina Marcy Dayawan, yang telah diculik dari resort Singgamata pada 2 April dan kemudian dibebaskan pada 30 Mei.

Mereka berkata Alhabsi sinonim dengan menahan tebusan di Jolo "kerana dia juga bertanggungjawab terhadap beberapa tebusan Filipina, termasuk pedagang Sugar Dianne Buenviaje".

Buenviaje, 33, diculik dari kedainya di Mapun pada Februari.

Walaupun kenyataan rasmi dari kerajaan Malaysia dan Filipina menyatakan bahawa tidak ada wang tebusan telah dibayar untuk melepaskan Gao dan Dayawan, sumber berkata Alhabsi menerima bayaran untuk 'makanan dan penginapan'.

Dalam serangan di resort di Mabul, anggota polis marin Abdul Rajah Jamuan, 32, telah dibunuh dan Zakiah, rakan sekerjanya, diculik oleh lapan lelaki bersenjata bertopeng sebelum tengah malam hari Sabtu.

Credit: The Star

No comments:

Post a Comment