Saturday 28 April 2012

RACUN BERBISA: Zainab mendendami Rasulullah


SUP kambing yang menjadi makanan kegemaran Rasulullah di bubuh racun berbisa tetapi Rasulullah SAW terlepas daripada niat jahat Zainab. - Gambar hiasan

TERDAPAT banyak lagi catatan menarik apabila membicarakan mengenai Perang Khaibar. Sebagaimana perang yang lain dalam era sejarah Islam, Perang Khaibar memberikan banyak pengajaran, terutamanya musuh harus diperangi walaupun pelbagai rintangan dihadapi.

Ia tidak sekadar perang yang menonjolkan kegagahan luar biasa Saidina Ali dan bagaimana tentera Islam sebenarnya bukan sahaja perlu menawan Kubu Nai'im namun juga tujuh lain yang perlu ditawan dalam Kota Khaibar.

Namun menyebut Khaibar maka kita tidak boleh pisahkan daripada sebuah kisah bagaimana Nabi Muhammad diracun yang hampir-hampir membawa maut.

Peristiwa itu berlaku selepas seluruh Kota Khaibar dapat ditawan. musuh- musuh utama termasuk ketua puak Yahudii, Kinanah dihukum pancung, Rasulullah sendiri mengahwini Safiyyah yang dahulunya merupakan isteri kepada Kinanah. Baginda menetap sementara di Khaibar dan masyarakat Yahudi di situ menjadikan Rasulullah sebagai pemimpin baru mereka.

Cubaan meracun baginda itu dilakukan oleh seorang perempuan yang sangat jelita dan terkenal di kalangan penduduk Khaibar bernama, Zainab binti al-Harith.

Zainab menaruh dendam yang sangat kuat terhadap kekalahan yang menimpa kaumnya di tangan tentera Islam. Malah tidak dapat menerima hakikat kekalahan Khaibar.

Ini termasuklah abangnya sendiri, Marhab yang berjaya di bunuh oleh Saidina Ali.

Zainab merupakan isteri kepada bekas ketua Kaum Yahudi Khaibar, Sallam bin Misykam yang mati diracun oleh para pengikutnya.

Tetapi Zainab sendiri merancang untuk membalas dendam terutama terhadap Nabi Muhammad dengan memasukkan racun dalam makanan yang dihidangkan kepada baginda.

Bagi menjalankan misi itu, Zainab melakukannya secara berhati-hati dengan penuh tipu daya.

Beliau berpura-pura kononnya dapat menerima kepimpinan baginda dengan memuji-muji baginda ketika bertemu dengan ibu saudara Rasulullah yang menjadi Ketua Muslimat dan bertanggungjawab merawat tentera Islam dalam Perang Khaibar.

Sebelum itu, menerusi seorang dukun Yahudi, Zainab berjaya mendapatkan racun yang dikatakan paling berbisa dan sesiapa yang terkena walaupun sedikit kesannya akan menderita sepanjang hidup.

Di hadapan Safiyyah, Zainab memberitahu yang dia ingin menjadi pengikut Nabi Muhammad yang setia.
"Tentu sahaja baginda dapat menerima kamu lebih-lebih lagi dikatakan kamu seorang wanita Yahudi yang ternama di sini," kata Safiyyah.

Safiyyah yang tidak tercium niat jahat di sebalik kata-kata manis Zainab itu, memberitahu bahawa makanan kesukaan baginda ialah sup daging kambing.

Lalu Zainab menawarkan diri untuk menyediakan hidangan istimewa tersebut dan meminta Safiyyah menghidangkannya kepada baginda.

"Tetapi jangan kamu memberitahu bahawa saya yang memasak sup tersebut, saya bimbang Muhammad akan segan. Beritahu sahaja kamu yang memasaknya. Kalau baginda sudi untuk menikmati sup itu ia sudah memadai untuk saya rasa gembira dan rasa dihargai," ujar Zainab sambil tersenyum manis.

"Rasulullah tidak pernah menolak sebarang pemberian orang walaupun baginda akan berkongsi pemberian tersebut dengan orang lain. Jika sup kambing yang menjadi pemberian, tentu baginda akan lebih gembira dan tentu sekali tidak akan dicela pemberian yang istimewa seperti itu.

"Janganlah kamu bimbang, pasti baginda akan gembira dengan pemberian kamu yang ikhlas dan tentu dimasak dengan begitu sedap sekali," kata Safiyyah.

Seperti biasa Rasulullah dikatakan tidak pernah menjamu selera seorang diri kecuali makan secara 'berjemaah' dengan ahli keluarga dan para sahabat yang lain.

Jadi apabila dihidangkan dengan satu mangkuk besar sup kambing yang kelihatan begitu menyelerakan, baginda turut mengajak beberapa orang sahabat untuk turut sama menikmati hidangan tersebut.

Ini termasuklah seorang sahabat baginda yang bernama Bisyr bin Al Barra bin al Ma'rur yang dikatakan juga seorang penggemar sup kambing.

Lalu baginda pun mengambil bahagian paha untuk dimakan.

Dikatakan baginda sempat menggigit daging kambing itu sebelum dengan izin Allah, daging itu sendiri memberitahu baginda bahawa racun telah dimasukkan dalam masakan itu.

Segera baginda mengeluarkan daging tersebut daripada mulut baginda dan memberitahu yang lain mengenai ada pihak berniat jahat dengan membubuh racun dalam makanan kegemaran baginda itu.

Namun segala-galanya sudah terlambat kerana rupa-rupanya Bisyr telah mengunyah dan menelan daging kambing tersebut.

Malang bagi Bisyr apabila racun itu menyebabkan beliau menggelupur kesakitan dan tidak sempat diselamatkan, sahabat baginda itu akhirnya mati akibat kuatnya bisa racun itu.

Baginda sangat terkejut dan bersedih dengan kejadian yang tidak disangka-sangka itu.

Lalu Safiyyah dipanggil dan bertanya mengenai siapakah sebenarnya yang mengirim sup tersebut untuk membunuh baginda itu.

Baginda tahu ibu saudaranya itu juga dalam keadaan terkejut, lalu tidak dipaksanya untuk memberitahu angkara siapa di sebalik cubaan untuk membunuh baginda itu.

No comments:

Post a Comment