Wednesday 25 November 2015

Phuc Dat Bich Ucap Terima Kasih


Imej pasport yang dimuat naik Bich di Facebook.
SINGAPURA: Lelaki warga Australia yang memiliki nama pelik hingga menjadi viral di media sosial mengucapkan terima kasih kepada netizen yang memberi sokongan kepadanya.

Phuc Dat Bich, 23, yang namanya berbunyi seperti mencarut dalam bahasa Inggeris sebelum ini terpaksa menunjukkan dokumen rasminya di laman Facebook kerana selalu diminta menunjukkan 'nama sebenarnya'.

Menerusi posting terbaharu di Facebook pada 22 November lalu, selain berterima kasih, Bich berharap kisahnya berjaya "memainkan peranan dalam menceriakan hari anda" berikutan pelbagai peristiwa tragis yang berlaku di seluruh dunia akhir-akhir ini.

Pada 28 Januari lalu, Bich yang berketurunan Vietnam mengadu di Facebook dan berasa geram apabila tiada sesiapa yang mempercayai namanya.

"Saya dituduh menggunakan nama palsu dan mengelirukan, yang sebabkan saya rasa tersinggung. Apakah kerana saya adalah orang Asia?

"Setelah akaun (Facebook) saya ditutup beberapa kali dan dipaksa menukar nama kepada 'nama sebenar’ saya, jadi saya letakkan ia (gambar pasport) di sini.

"Inilah nama saya. Yang benar, Phuc Dat Bich," tulisnya yang bekerja di Bank Nasional Australia, di sini.

Dilaporkan sebutan nama Bich dalam bahasa Vietnam seharusnya berbunyi “fu da bic”.

Postinya itu dikongsikan hampir 80,000 orang dan menerima 'like' daripada lebih 140,000 pengguna Facebook.





Credit: The Star

No comments:

Post a Comment