Thursday 12 November 2015

Guru tadika perlu jaga standard pengajaran



Tadika Nur Ummah, Seri Alam, Johor Bahru..Gambar Hiasan

KANGAR - Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail meminta guru-guru tadika di negeri ini supaya mengekalkan standard pengajaran yang tinggi dalam usaha menyuburkan potensi, merangsang dan membina sikap positif murid-murid tadika Islam.


Kurikulum...Tadika Ummah Bestari dan Tadika Nur Ummah

Titah baginda, antara ciri yang perlu bagi memperkasa tadika ialah melantik guru bertauliah dan terlatih khusus untuk mendidik kanak-kanak mengembangkan bakat dan potensi mereka.

"Modul pengajaran dan kurikulum yang mantap penting untuk meningkatkan pengetahuan anak-anak yang perlu ditanam sifat integriti dengan menitikberatkan aspek sosial dan emosi, kognitif dan kerohanian agar mereka dapat membezakan antara baik dan buruk termasuk dalam pergaulan.


Puan Nurul..Pengerusi Pengelola Ummah Educations

"Dalam hubungan ini ibu bapa harus menjadi harus menunjukan contoh serta tidak boleh lepas pandang atau lepas tangan kepada guru semata-mata dalam kehidupan anak-anak," titah baginda pada perasmian Konvokesyen Murid Tadika Islam Negeri Perlis Tahun 2015 di Dewan Warisan di sini, hari ini.

Berangkat sama pada majlis itu Raja Puan Muda Perlis Tuanku Hajah Lailatul Shahreen Akashah Khalil.


Cawangan kedua Tadika Nur Ummah

Sebelum itu, keberangkatan tiba baginda berdua disambut Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam dan Pembangunan Sumber Manusia Negeri, Khairi Hasan dan Pengarah Jabatan Hal Ehwal Islam Perlis (JAIPs) Mohd Sokri Hussin.

Baginda, yang juga Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs), bertitah dalam konteks pendidikan kanak-kanak hari ini masyarakat perlu melihat proses pendidikan berterusan untuk menjadi insan cemerlang.



Pada majlis itu, baginda berkenan menyampaikan Anugerah Guru Cemerlang kepada Norlela Ali dari Tadika Al-Husna Bestari, Sanglang; Anugerah Pembantu Guru Cemerlang (Marizuna Masir, Tadika Al-Ansar Bestari Arau); Anugerah Tadika Cemerlang (Tadika Ar-Rahman Taqwa Padang Besar) dan 20 murid cemerlang.

Konvokesyen itu yang bertemakan 'Anak Soleh Pemangkin Keluarga Bahagia' dianjurkan oleh JAIPs, Yayasan Islam Perlis (YIPs) dan MAIPs. 



Credit: Sinar Harian/Bernama

No comments:

Post a Comment