Wednesday 3 September 2014

Israel belanja AS$2.5 bilion untuk serang Gaza



BAITULMUQADDIS - Menteri Pertahanan Israel, Moshe Yaalon kelmarin memberitahu bahawa kos operasi ketenteraan di Semenanjung Gaza yang berlangsung selama 50 hari menelan belanja lebih AS$2.5 bilion (RM7.95 bilion).

"Perbelanjaan dalam operasi tersebut termasuk perbelanjaan ketenteraan dan perbelanjaan secara langsung adalah lebih 9 bilion shekel (RM8 bilion)," katanya dalam satu persidangan ekonomi di Tel Aviv.
"Kami menyerang lebih 6,000 sasaran, lebih 5,000 sasaran menggunakan kekuatan udara dan kira-kira 900 serangan lagi dilakukan menggunakan aset di darat dan laut," tambahnya.
Bagaimanapun, beliau mengaku walaupun melancarkan serangan bertubi-tubi terhadap pejuang di Gaza yang bermula pada 8 Julai lalu, kumpulan berkenaan masih mempunyai simpanan senjata yang besar.
"Kumpulan pejuang di Gaza termasuk Hamas mempunyai hampir 10,000 roket dalam simpanan mereka pada permulaan operasi ketenteraan.
"Kini mereka mempunyai satu perlima daripada simpanan berkenaan iaitu kira-kira 2,000 roket," ujarnya.
Menurutnya, setiap kali sistem pertahanan peluru berpandu Iron Dome milik Israel memintas sebuah roket yang dilancarkan dari Palestin ia menelan belanja sebanyak AS$10,000 (RM31,810).
"Daripada sudut ekonomi ia berbaloi jika dibandingkan dengan potensi kerosakkan yang mungkin berlaku," jelasnya.
Dalam pada itu, pihak tentera berkata, sistem pertahanan peluru berpandu Iron Dome telah menembak jatuh 600 roket sepanjang peperangan tersebut.
Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, lebih 2,100 penduduk Palestin dan hampir 70 peratus daripada mereka merupakan orang awam terbunuh dalam peperangan itu.
Sementara 66 tentera dan enam orang awam Israel terbunuh dalam peperangan itu termasuk seorang warga Thailand dan seorang kanak-kanak berusia empat tahun.
Peperangan tersebut tamat selepas kedua-dua pihak bersetuju dengan satu gencatan senjata jangka panjang pada minggu lalu. - 

Credit: AFP

No comments:

Post a Comment