Wednesday 11 June 2014

Haram doakan musibah, keburukan sesama Muslim

Doa sangat penting dalam kehidupan manusia dan pada masa tertentu boleh menjadi ‘senjata’ kepada umat Islam. 

Sekuat manapun usaha seorang hamba, ia masih memerlukan bantuan daripada Allah SWT. Jika ada hamba-Nya hanya bergantung pada usaha semata-mata tanpa memohon doa kepada Allah SWT, ia dianggap sebagai sia-sia dan menjurus kepada sifat angkuh kepada yang Maha Pencipta.


Allah berfirman dalam Surah Al-Ghaafir pada ayat ke-60 bermaksud: “Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Ku-perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombong diri daripada menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina.” 


Adab berdoa 

Bagaimanapun, sebagai umat Islam, kita diajar mengenai adab dan etika ketika berdoa. Dalam keadaan apapun, adab adalah perkara yang utama bagi orang Muslim. 

Wali Allah yang menguasai seni adab dalam berdoa mengajarkan banyak perkara yang harus diperhatikan sewaktu memohon doa kepada-Nya. 
Seorang daripada ulama dari Mesir iaitu Maulana Syeikh Mokhtar Ali Muhammad al-Dusuqi (Syeikh Tarikat Dusuqiyah Muhammadiyah) menasihati murid-muridnya adab untuk berdoa dan meminta sesuatu daripada Allah SWT. 

Ia dimulakan dengan bacaan doa bermaksud: “Ya Allah, jadikanlah hamba-Mu ini orang yang pandai bersyukur”. Jika sentiasa berdoa seperti itu maka kita akan mendapat nikmat yang berlipat kali ganda. 

Selain itu, antara adab dan etika ketika berdoa juga adalah kita perlu menghadap kiblat, berada dalam keadaan suci, berzikir, beristighfar dan berselawat ke atas Nabi. 

Saidina Ali Abi Talib pernah menyatakan bahawa semua doa akan terhenti di langit sehingga ia diiringi dengan selawat kepada Nabi Muhammad SAW dan ahlul-baitnya. 


Haram doakan musibah 

Di dalam Islam, kita diharamkan daripada mendoakan sesuatu musibah dan keburukan kepada umat Islam dan makhluk ciptaan Allah. 

Berdoalah dengan penuh pengharapan dan mintalah dari Allah dengan penuh keyakinan serta kepercayaan bahawa Allah Maha Kuasa atas segala-galanya. 

Jika doa kita tidak termakbul, janganlah kita berputus asa dan teruskan berdoa dengan penuh pengharapan kerana jika doa kita tidak dimakbulkan di dunia, berkemungkinan besar Allah ingin memberikan ganjaran berlipat kali ganda di akhirat kelak. 

Jika doa kita dimakbulkan oleh Allah S.W.T janganlah bersifat angkuh dan sombong malahan bersyukur dengan kurniaan-Nya. 

Carilah saat-saat afdal untuk berdoa, seperti di pertengahan malam, pada bulan Ramadan, malam nisfu Syaaban, Lailatul Qadar, ketika wukuf di Arafah dan sebagainya.




Credit: Muhammad Luqman Ahmad

No comments:

Post a Comment