Friday 15 August 2014

Gerakan solat senaman untuk jantung


PENYAKIT jantung atau kardiovaskular berpunca daripada pelbagai faktor termasuklah gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok dan tidak menjaga pemakanan.
Pelbagai rawatan diperkenalkan bagi merawat penyakit kronik ini dari segi sains perubatan termasuklah pembedahan pintasan dan pemindahan jantung.
Walau bagaimanapun, kajian biokejuruteraan solat yang dilakukan oleh sekumpulan penyelidik daripada Universiti Malaya (UM) menemui sesuatu yang sangat menarik khusus dalam sains kesihatan.
Kajian yang dilakukan terhadap 53 orang respondan mendapati solat mendatangkan kebaikan dari pelbagai sudut termasuklah aspek kesihatan.
Peserta tersebut terdiri daripada 17 lelaki dan 36 orang perempuan yang mempunyai kesihatan yang normal. Bacaan kadar denyutan jantung pada setiap postur solat direkodkan dengan menggunakan elektrokardiogram.
Terdapat beberapa gerakan asas dalam solat seperti rukuk, sujud, berdiri tegak dan tahiyat yang menjadi rukun solat bagi orang Islam.
Profesor Dr. Wan Azman Wan Ahmad, menerangkan sesuatu kepada DYMM Sultan Perak
Menurut Profesor Perubatan dan Ketua Jabatan Kardiologi, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Profesor Dr. Wan Azman Wan Ahmad, postur dan pergerakan solat boleh disyorkan sebagai senaman yang sangat sesuai bagi pesakit kardiovaskular atau jantung.
"Sebagai contoh, postur rukuk akan memudahkan darah dipam ke otak kerana kedudukan jantung yang selari dengan kepala.
"Bagi kedudukan sujud pula, denyutan jantung berada pada tahap paling rendah kerana kedudukan jantung adalah lebih tinggi relatif kepada kepala.
Oleh itu, ia memudahkan darah turun ke otak dengan dibantu oleh tekanan graviti. Semakin banyak darah mengalir ke otak, otak akan menjadi sihat dan cergas," jelasnya yang juga salah seorang penyelidik dalam kajian solat tersebut.
Bagi pesakit jantung, mereka disaran menjadikan solat sebagai senaman. Mereka disyorkan bersolat selama 30 minit yang bersamaan dengan 12 rakaat setiap hari untuk mendapatkan kesan yang efektif kepada jantung.
"Jadi, umat Islam sepatutnya memanfaatkan perintah solat yang dilakukan sebanyak lima kali sehari. Bukan sahaja menunaikan perintah Allah, tetapi turut menyihatkan badan mereka.
"Orang bukan Islam juga boleh melakukan pergerakan dalam solat sebagai senaman ringan kerana amalan ini boleh mengelakkan mereka daripada mendapat penyakit kardiovaskular," kongsi Wan Azhar.

No comments:

Post a Comment