Tuesday 8 October 2019

Belajar jadi insan sentiasa bersyukur



PADA satu masa nanti, perlahan-lahan kita pasti meninggalkan dunia ini. Benarlah, kehidupan manusia yang penuh ujian ini terlalu singkat.
Sebab itu kita perlu meninggalkan ‘kenangan’ yang baik-baik dan terindah sementara hidup ini. Pendeknya, waktu hidup ini seharusnya menyedarkan manusia untuk selalu mengharapkan rahmat, hidayah, reda serta pertolongan-Nya. Ibnu Umar melaporkan, “Rasulullah SAW memegang bahuku lalu berkata, ‘Jadilah kamu di dunia ini seperti orang asing atau perantau.’ Kemudian Ibnu Umar berkata, ‘Sekiranya kamu berada pada waktu petang, kamu jangan mengharap hidup sampai pagi hari. Sekiranya kamu berada pada waktu pagi, kamu jangan menantikan waktu petang. Gunakan waktu sihatmu sebagai bekalan pada masa sakitmu dan masa hidupmu untuk kematianmu.” (Hadis Riwayat Bukhari) Antara saat menggerunkan dalam proses kematian adalah menghadapi sakaratul maut.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan (apabila sampai ajal seseorang) datanglah ‘sakaratul maut’ membawa kebenaran (yang telah dijanjikan, serta dikatakan kepada yang mengingkarinya sebelum itu): “Inilah perkara yang engkau selalu mengelak diri daripadanya!” (Surah Qaaf, ayat 19)
Daripada Aisyah bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya orang beriman diberi ganjaran atas segala perkara, begitu juga semasa menghadapi kematian iaitu sakaratul maut.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah) Berbicara mengenai tempat roh pula, di dalam kitab Furu’ al-Masa’il wa Usul al-Wasa’il dinyatakan, roh orang beriman ditempatkan di ‘Illiyyin, manakala orang kafir ditempatkan di Sijjin. Syeikh al-Qurtubi berkata, roh para syuhada berada di dalam syurga dan ada pula pendapat mengatakan roh orang beriman semuanya di dalam syurga. Seperti yang diriwayatkan Abu Hurairah R.A, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya roh orang yang beriman dalam kalangan kamu hidup dalam keadaan gembira dan sukacita. Apabila mereka bertemu antara satu sama lain, mereka akan bertanya mengenai si polan, apakah Allah lakukan terhadap si polan yang lelaki, dan apa pula yang Allah lakukan terhadap si polan perempuan, jika mereka menjawab mengatakan bukankah si polan juga datang ke alam ini bersama-sama kita, maka mereka akan berkata, adapun si polan sudah dipertemukan dengan ibunya.” Baki usia yang tinggal ini perlu diurus supaya ia menjadi semakin baik. Maka, berusaha untuk terus berbuat baik dan membahagiakan keluarga dan orang lain, belajar menjadi insan yang sentiasa bersyukur, mendoakan keturunan menjadi generasi yang dapat terus menabur kebaikan serta sentiasa bertaubat kepada Allah. Di dalam surah Ali ‘Imran, ayat 185, Allah menyatakan: “Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.

Credit: H Metro

1 comment:

  1. Harrah's Resort Southern California - MapYRO
    Harrah's Resort Southern California 당진 출장마사지 in Valley Center features a casino, 충청북도 출장마사지 a 나주 출장마사지 seasonal outdoor pool and a seasonal outdoor swimming 문경 출장마사지 pool. Rating: 2.5 · 전라남도 출장샵 ‎18 reviews

    ReplyDelete