Tuesday 11 August 2015

Romantik cara Rasulullah

Khalifah agung di luar, ‘suri’ dalam rumah

RAMAI dalam kalangan pasangan menganggap sikap romantik tidak lagi penting atau perlu ditunjukkan dalam hubungan, lebih-lebih lagi selepas mencapai usia puluhan tahun bergelar suami isteri.                 

Malah, suami yang bersifat tegas dan bengis terhadap isteri dilihat seperti lebih dibanggakan serta dijadikan contoh kerana kononnya berjaya mendominasi sebagai ketua dalam keluarga.



Ini kerana, majoriti beranggapan sikap lemah lembut dan kasih sayang terhadap pasangan hanya sesuai untuk pasangan muda yang baru berkahwin atau memulakan cinta bagi mengenali pasangan masing-masing.

Sehinggakan apabila pasangan yang telah lanjut usia bersifat romantik terhadap pasangan masing-masing mereka dilihat janggal atau lebih tepat lagi seperti ‘membuang tabiat’.

Menyentuh mengenai perkara ini, pendakwah antarabangsa, Imam Zia Sheikh berkata, romantik adalah sifat Rasulullah SAW dan apabila mana-mana pasangan melakukannya dengan tujuan mengamalkan sunah pasti akan mendapat pahala daripada Allah SWT.

Walaupun baginda terkenal sebagai pemimpin yang hebat dan panglima perang yang digeruni oleh musuhnya, namun beliau berkata, Rasulullah SAW memiliki sifat kasih sayang dan romantis sebagai seorang suami terhadap isteri-isterinya.

Ketinggian peribadi Rasulullah SAW itu, tambahnya, membuktikan kepada umat Islam bahawa kemuliaan akhlak baginda yang sempurna sehingga tidak dapat dikesan cacat celanya walaupun dengan teman rapat iaitu isteri-isterinya sendiri.

“Antara kejayaan Rasulullah SAW dalam berdakwah adalah kerana akhlaknya yang mulia. Sehinggakan sesiapa sahaja yang melihat baginda buat kali pertama pasti akan terpikat dengan sikap baginda.

“Kemuliaan ini bukannya lakonan baginda sebagai Amirulmukminin ketika bersama sahabat, tetapi isteri-isteri baginda sendiri tidak dapat menyatakan kekurangan baginda ketika bersama mereka di rumah.

“Malah pelbagai kisah diceritakan oleh isteri Rasulullah SAW sendiri mengenai keperibadian baginda ketika di rumah,” katanya ketika berucap pada Persidangan Islam Global (GIC) di Putrajaya, baru-baru ini.

Perhimpunan anjuran Texstar Oil Group selama dua hari itu mendapat kerjasama daripada Kementerian Pelancongan dan Persatuan India Muslim Malaysia itu menghimpunkan lapan orang ulama terkemuka antarabangsa bagi membentangkan topik masing-masing.



Antaranya, Mufti Ismail Musa Menk, Sheikh Tawfique Chowdhury, Sheikh Yahya Ibrahim, Sheikh Moutasem Al-Hameedy, Sheikh Alaa El Sayed, Sheikh Musleh Khan dan Sheikh Shady Suleiman.

Tambah Zia, antara sifat romantik Rasulullah SAW, adalah seperti bergurau senda dengan isteri dan menemani isterinya ketika keluar rumah.

Sifat penuh romantik itu diceritakan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim: “Rasulullah apabila datang waktu malam, baginda berjalan bersama Aisyah dan berbincang-bincang dengannya.

”Malah, Nabi Muhammad turut membantu isterinya semasa menaiki kenderaan sebagaimana diriwayatkan di dalam Sahih Bukhari dan Muslim bahawa: “Nabi Muhammad SAW duduk di sisi unta baginda. Kemudian baginda membengkokkan lututnya. Lalu isteri baginda, Shafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut Nabi Muhammad SAW hingga naik atas unta”.

KERJA RUMAH

Menjadi kelaziman di dalam sesebuah keluarga meletakkan tanggungjawab menguruskan hal rumah tangga dan tugasan di rumah kepada isteri.

Ini kerana, kebanyakan suami merasakan kerja rumah adalah tugas isteri sepenuhnya, manakala tanggungjawab suami pula adalah mencari nafkah, menyediakan tempat tinggal dan menyara keluarga.

Walaupun isteri itu juga turut bekerja, telah menjadi budaya terdapat segelintir suami yang tidak mahu membantu melakukan tugas yang sinonim bagi golongan wanita tersebut kerana dikhuatiri jatuh keegoan sebagai lelaki.

Zia menjelaskan, umat Islam terutamanya golongan suami perlu menyedari bahawa melakukan kerja rumah adalah tugas suami, manakala isteri adalah sebagai pembantu.

“Hinggakan Rasulullah SAW melakukan sendiri kerja-kerja rumah. Baginda juga pernah menjahit sendiri pakaian yang koyak, tidak semata-mata mengharapkan isterinya melakukan kerja-kerja berkenaan.

“Rasulullah SAW juga tidak pernah merungut di hadapan makanan walaupun tidak ada apa yang ingin dimakan pada hari itu. Baginda hanya makan dua kali sehari iaitu makan tengah hari sebelum waktu Zohor dan makan malam selepas Asar sehingga sebelum waktu solat Maghrib,” jelasnya.

Tugas suami yang disepakati dalam al-Quran ialah memberi nafkah zahir dan batin kepada isteri mengikut kemampuan.

Bagi nafkah zahir, ulama bersepakat ia melibatkan makanan, pakaian dan tempat tinggal. Manakala nafkah batin pula bukan sahaja menunaikan keperluan seksual tetapi ia adalah fokus kepada pasangan suami atau isteri yang mahu dikasihi, dimanjakan, ambil berat antara satu sama lain.

Walau bagaimanapun, tidaklah menjadi kesalahan sekiranya isteri 100 peratus menguruskan hal ehwal rumahtangga jika ia diredai oleh isteri berkenaan.

 

LAKUKAN SUNNAH SELAGI TERMAMPU

Bagi menzahirkan kesetiaan dan kecintaan kepada Rasulullah SWT, umat Islam digalakkan untuk mengamalkan sunah iaitu dengan mencontohi perbuatan yang diajar oleh baginda ketika hayatnya.

Saranan itu ditegaskan oleh Sheikh Moutasem al-Hameedy kepada seluruh umat Islam di negara ini dalam usaha memperoleh syafaat daripada Rasulullah SAW ketika di akhirat kelak.

Beliau bagaimanapun menambah, mengamalkan sunah bukan suatu kewajipan, namun umat Islam digalakkan mencontohi akhlak dan perbuatan Rasulullah SAW sekadar termampu.

“Segala perbuatan dan sifat yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW merupakan fitrah baginda sebagai seorang manusia biasa dan perbuatan itu dikenali sebagai sunah.

“Buatlah sekadar yang termampu dan ia amat digalakkan dalam Islam, tetapi janganlah sehingga terbeban atau tertekan untuk melakukan sesuatu yang tidak termampu.

“Hidup ini juga adalah fitrah, setiap pekerjaan yang kita lakukan boleh menjadi ibadah dan mendapat ganjaran pahala jika dilakukan bagi memperoleh keredaan daripada Allah SWT,” jelasnya.





Credit: MOHD. SHAH CHE AHMAD

No comments:

Post a Comment